NK GroenLeven Zonnebootrace 2023

Last day NK Groenleven Zonnebootrace.

Second day NK Groenleven Zonnebootrace.

First day NK Groenleven Zonnebootrace.

  • /blog/item/nk-groenleven-zonnebootrace-2023

Terugblik 2017

Op 4 februari is de eerste vergadering van het nieuwe zonnebootseizoen een feit.

De Eerste race van het seizoen waar we aan deel hebben genomen was de NK Eneco Zonnebootrace te Akkrum: een tweedaags race-evenement dat tegelijk met De Reuzedei valt. Zoals ieder jaar wordt er op de eerste dag een mooie route van ongeveer 53 km door de wateren rondom Akkrum gevaren. Deze etappe zijn we als eerste en ruim binnen de twee urengefinished. De tweede racedag begon met “Het rondje Akkrum” endurance race. Tijdens dit race onderdeel voelden we ons net deelnemers aan de F1, toen wij op kop positie lagen en Gerard halverwege de wedstrijd bij een inhaal actie een grote balk raakte. Gelukkig waren de andere teamleden dicht in de buurt om de aandrijving te controleren. Conclusie: beide schroeven waren krom. Door een snelle pitstop uit te voeren en beide schroeven te verwisselen konden we onze race vervolgen en finishten wij als eerste. Aan het einde van de middag voeren we het laatste onderdeel, de sprint. Alle onderdelen van beide dagen hebben we weten te winnen. Kortom, we mogen ons voor de vierde keer op rij Nederlands Kampioen Zonnebootracen noemen!

Ter voorbereiding op de race in Monaco hebben we nog een testvaart uitgevoerd om alle onderdelen van de boot te controleren. Op 11 juli zijn vier teamleden met de boot achter de auto richting Monaco afgereisd. Aangekomen bij de Yacht Club van Monaco waar het solar event plaatsvond, kwamen we voorspoedig door de keuringen en konden we op 14 juli deelnemen aan het eerste wedstrijdelement, de EnduranceFleetrace: vijftig ronden van 0,5 nautische mijl (926 meter) net buiten de haven van het mooie Monaco. Alles verliep goed en we wisten als eerste vijftig ronden te volbrengen, met twintig ronden voorsprong op de nummer twee. Later deze dag wonnen we het International YCM Speed Record met een gemiddelde snelheid van 47,906 km/h over een achtste mijl (231,5 meter). Helaas wisten we ons eerder behaalde record niet te verbeteren, maar de andere teams evenmin, dus het record van de werelds snelste zonneboot blijft op onze naam staan. De volgende dag startten we met de Slalom Races. We hadden twee pogingen om een tijd neer te zetten. Met een tijd van 1:11.5 was onze tweede poging het snelst. Een aantal uren later begonnen we aan de One on One Sprint Championship Race. Dit was een spannend knock out duel, maar we finishten als eerste en aan het einde van de dag mochten we tijdens het galadiner de eerste prijs in ontvangst nemen.

Op 31 augustus zijn we richting Rotterdam gereden voor onze laatste race dit jaar, ditmaal georganiseerd door Solar Sport One. De volgende dag namen we deel aan de mini endurance in de Rijnhaven tijdens de Wereld Havendagen, waarbij we in het zonnetje zijn gestart en in de stromende regen zijn gefinisht, maar wel met de meeste ronden (26). Na een opwarm uurtje begonnen we aan de Head to Head sprints, waarvan we alle heats hebben gewonnen. Als afsluiting van de eerste racedag hebben we nog deelgenomen aan het Speed Record, hierbij hebben we een snelheid van 46,5 km/h weten te behalen. Dag twee begon met een hindernisbaan door Rotterdam om onze boot te water kunnen laten. Voor de afzetting hebben we de boot van de trailer gehaald en zijn we wandelend met de trolley en de boot daarop naar de inlaatplaats in de Rijnhaven gewandeld. Een mooie zonnige ochtend om met de Sprints te beginnen, welke we alle 2 hebben gewonnen. Na een korte lunchpauze lagen we voor de start voor de Endurance race. Met 35 ronden hebben we ook dit onderdeel gewonnen. Voor het eindklassement hebben we alle onderdelen goed afgerond. Om de dag af te sluiten kregen we nog de kans om de Speed Record van de vorige dag te verbeteren. In de tweede run wisten we een snelheid neer te zetten van 47 km/h, wat betekende dat we het record van de dag ervoor al hadden verbeterd, maar in de derde poging kwam onze piloot met 48,5 km/h over de finish!

Eindresultaat 2017:

  • 1e plaats Eneco Zonnebootrace Akkrum
  • 1e plaats Yachtclub Monaco
  • 1e plaats Solar Sport One Rotterdam

Demovaarten 2017:

  • 04-02-2017 Duurzaam bouwen Bouwbedrijf Lont
  • 10-02-2017 Boot Holland
  • 19-03-2017 CLAFIS Familiedag Thialf
  • 06-04-2017 Lancering Elfwegentocht Oldehoofsterkerkhof
  • 23-06-2017 Marathon Sneek
  • 01-07-2017 E-Motiondag Appelscha

We kijken terug op een mooi wedstrijdseizoen en willen graag CLAFIS Ingenieus, Victron Energy en alle andere sponsoren bedanken voor hun steun en support het afgelopen race seizoen.

  • /blog/item/terugblik-2017

Solarboot Regatta Werbellinsee

Nog eenmaal vlamde de Furia III afgelopen weekend in het Duitse Wildau, tijdens de laatste wedstrijd van het raceseizoen.

Ditmaal bracht de Solarboot Regatta Werbellinsee ons naar het gelijknamige meer bij Berlijn, waar professionele high-performance teams uit diverse Europese landen streden om het kampioenschap.

Het wisselvallige weer vergde het uiterste van zowel organisatie als vloot. ’s Ochtends dreigde de start al door hevige regen in het water te vallen en werd maar liefst anderhalf uur uitgesteld, waardoor de rest van het programma zich eveneens aan het weer moest conformeren.

Toch verhoogde juist dit de spanning van de eendaagse wedstrijd, die bestond uit een slalom in combinatie met een sprint, plus een lange afstandsrace. Door de buien en bewolking kwam er weinig energie binnen op de panelen en kwam het meer dan anders aan op tactisch en strategisch varen.

Maar ondanks dit, of misschien wel dankzij dit, zegevierde de Furia III ook hier op alle onderdelen. We bewezen ons onverslaanbaar op de slalom/sprint en wonnen de twee uur durende endurance met 37 rondes, waarvan minstens 12 voorsprong op de rest.

Voldaan en met een eerste plaats op zak koersten we de Furia III huiswaarts voor een welverdiende overwintering.

  • /blog/item/solarboot-regatta-werbellinsee

Furia wins Dutch Solar Challenge 2016 and Monaco Solar Boat Challenge 2016 and sets a new speed record

Winner of the Dutch Solar Challenge 2016

Some say there is only one thing harder than winning a title: defending it. Cliché as it may sound, it sure felt like this during the Dutch Solar Challenge last month. No race was harder, yet no victory was sweeter. It was a narrow squeak, but we managed to win the Dutch Solar Challenge once again and thereby prolong our uninterrupted string of back-to-back victories since 2009.

This year’s edition of the Dutch world championship turned out to be an exciting week of adversity, tough competition and unexpected twists and thrills until the very last mile. Due to bad luck and mechanical mishaps to the MG powered Furia solar boat in the first few days, we saw our chances of prolonging our title rapidly diminishing. Midway through the race we placed second in the overall ranking with little hope of securing another win. Our fiercest contestant, TU Delft Solar Boat Team, succeeded in developing a very competitive boat, with top speeds rivaling ours. But the hardest part was yet to come.

Because the longest and final leg of the race on Saturday was also reputed as the most challenging of all. Even more because the sun was expected to disappear and rain was predicted for the last 30 kilometers; in the end it all came down to energy management and strategy. By keeping a sharp eye on the weather, meticulously monitoring our battery capacity, and our solution’s superior efficiency, we eventually flew across the final finish line at 40 km/h – first – and so far ahead of the rest of the field we conquered the world championship title once more. The team felt more proud than ever before for having persevered against all odds.

On top of that, we were the fastest to travel the total distance and ranked first in the sprinting championship.

Winner of the Monaco Solar Boat Challenge

Little time was left for celebration, because three days later we left for Monaco to defend our title during the Monaco Solar Boat Challenge. A whole new ballgame, because this is the first and only contest for solar-powered race boats to take place on open sea.

During three days of competition on the Mediterranean waters, combining a fleet endurance race, a timed slalom course and one-on-one duels, we proved our supremacy by ranking first in each and every challenge and winning the overall championship title for the third year running.

Another highlight was the International YCM International Speed Record, over the distance of one eighth of a nautical mile. In company of tough competition, we are very proud to have set the new average speed of 49.10km/h, beating our own record set in 2015.

The third edition was inevitably overshadowed by the tragic events that took place in Nice on 14th July. During the somber parade on Friday, we paid homage to the victims and their families. All participants were keen to show solidarity and reaffirmed our shared desire to build a better future together.

Powered by CLAFIS and Victron Energy

We would like to take this opportunity to thank our sponsors, especially CLAFIS and Victron Energy, for enabling us to join these spectacular races and also cheering us on along the way, with unwavering faith and support.

  • /blog/item/furia-wins-dutch-solar-challenge-2016-and-monaco-solar-boat-challenge-2016-and-sets-a-new-speed-record

Nieuwe sponsor, nieuwe naam: CLAFIS Victron Energy solar boat team

Met trots presenteren wij een verandering in het sponsorschap. Voortaan deelt CLAFIS Ingenieus het hoofdsponsorschap met Victron Energy en blijft Private Energy ons steunen als co-sponsor. In het vervolg gaan daarom zonneboot en –team door het water onder de naam:

CLAFIS Victron Energy Solar Boat Team

Daarmee vervalt de gele zon en ondergaan boot en bemanning een metamorfose. In het vervolg prijken CLAFIS-rood en Victron-blauw op onze boeg en bijpassende teamkleding. Tijdens de Dutch Solar Challenge 2016 varen we voor het eerst onder deze nieuwe vlag en kleuren. Aansluitend wedijveren we in Monaco om het wereldkampioenschap tijdens de Solar1 Monte Carlo Cup 2016.

Tot slot heeft bouwbedrijf Lont zich gepromoveerd van subsponsor naar co-sponsor.

We bedanken onze sponsoren en supporters voor hun vertrouwen en verheugen ons op een spectaculair raceseizoen, waarin we tot het uiterste zullen strijden om onze titels te verdedigen. Kom je kijken?

De Dutch Solar Challenge start op 2 juli in Amsterdam en eindigt op 9 juli in Leeuwarden. De Solar1 Monte Carlo Cup vindt plaats in Monaco van 14 t/m 16 juli.

  • /blog/item/nieuwe-sponsor-nieuwe-naam-clafis-victron-energy-solar-boat-team

Vooruitblik 2016

We zijn verheugd te kunnen meedelen dat onze hoofdsponsoren van vorig jaar, CLAFIS Ingenieus en Private Energy, ook dit jaar weer onze hoofdsponsoren zullen zijn.

Voor 2016 zijn de ontwikkelingen voor een efficientere en snellere zonneboot alweer in volle gang. Voor alle races is het van belang dat de zonnepanelen zo veel mogelijk energie uit de zon kunnen halen, zodat de energie omgezet kan worden in snelheid. MG Electronics gaat de zonnepanelen verbeteren, aan de hand van de beschikbaar gestelde pyranometer van Kipp & Zonen. Hiermee kan de zoninstraling nauwkeurig gemeten worden, wat een goede indicatie geeft over de opbrengst van de panelen.

Een drietal evenementen staan alweer gepland voor het komende jaar. Met veel energie zal het team weer aan de start verschijnen om de drie titels te verdedigen.

Op vrijdag 6 en zaterdag 7 mei nemen wij deel aan de NK Eneco Zonnebootrace 2016 te Akkrum. De eerste dag bestaat de route uit 50 km door de friese wateren en de tweede dag zal er weer gestart worden met een hardloopwedstrijd van 1,7 km door middel van een massastart, waarna het rondje Akkrum zal volgen. Als afsluiter van het weekend zullen de schippers een sprint varen.

Dutch Solar Challenge 2 juli t/m 9 juli: De Dutch Solar Challenge wordt dit jaar een race met een heel andere invulling dan de voorgaande edities. De start vindt plaats in Amsterdam met een parade door de Amsterdamse grachten. De volgende dag zal de eerste sprintwedstrijd gehouden worden. Het programma gaat verder in Lemmer waar een havenrace van twee uur op de planning staat. De volgende dag wordt de eerste verbindingsetappe gevaren van circa 60 kilometer naar Drachten. In Drachten zal de volgende dag een sprint en endurance gevaren worden. Donderdag gaat de reis naar Grou voor de tweede verbindingsetappe van circa 60 km. Opnieuw zal hier de volgende dag een sprint en endurance race gevaren worden. Zaterdag 9 juli is de finish in de Prinsentuin in Leeuwarden na een laatste etappe van circa 60 km vanaf Grou.

In samenwerking met motorcontroller leverancier Sinus Leistungs Steller zal de motor verder ontwikkeld worden om de krachten te kunnen omzetten in snelheid. Hiervan hopen we maximaal te profiteren tijdens de sprintwedstrijden. Voor deze lange etappes worden er nieuwe vleugels ontwikkeld door botenbouwer We Boats, om nog efficiënter te kunnen varen. Tevens is de ontwikkeling voor een elektronisch hoogteregelsysteem in volle gang. Maxon Motor, een gespecialiseerd bedrijf in precisieaandrijvingen, ondersteunt het team hierbij. Daarnaast krijgt het team ondersteuning van Balluff welke gespecialiseerd is in sensoren.

Ook de race in Monaco staat voor 2016 weer op de planning. De wedstrijd begint 14 juli en eindigt 16 juli 2016. Over deze wedstrijd is nog weinig informatie bekend. Het enige gegeven is dat de race op open zee gevaren zal worden en dat we nog meer rekening gaan houden met een zeewaardige boot om de race op een snelle en verantwoorde manier te kunnen varen.

Buiten de wedstrijden om zullen de boten te zien zijn bij diverse evenementen. Onlangs was de Furia 3 te bewonderen op Boot Holland; de aftrap van het watersportseizoen. Bekijk voor overige evenementen/beurzen onze Facebook pagina en Twitter. Wij posten met regelmaat korte updates en op deze manier bent u altijd op de hoogte.

We hopen op een succesvol 2016 met vele mooie ontwikkelingen.

  • /blog/item/vooruitblik

Terugblik 2015

NK Eneco Zonnebootrace

Na vele testvaarten in de koude wintermaanden kon de eerste race van 2015 beginnen. Vanaf 14 mei waren we te vinden in Akkrum vanwege de NK Eneco Zonnebootrace. Dankzij de sponsoring van het Stockcarteam H64 H69 arriveerden we met de vrachtwagen en twee boten in de ‘kofferbak’.

De boten in de Stockcar wagen

Ten opzichte van vorig jaar moest er het één en ander verbeterd worden om beter te kunnen presteren. Met behulp van motorcontroller leverancier Sinus Leistungs Steller is de motorcontroller beter afgesteld om een optimale koeling en efficiëntie te kunnen realiseren.

Het begin van de race was op vrijdag 15 mei 2015 met een spannende tocht van 50 km door de Friese wateren. Het volgteam kon niet altijd binnen handbereik zijn en de Furia 3 kreeg onderweg wat tegenslag. Het werd een nek-aan-nek-race met de Flyer zonneboot van Joop Steenman, maar dankzij goed teamwork heeft de Furia 3 gewonnen in een tijd van 02:05:57! Goede communicatie tijdens de race is altijd van essentieel belang en dankzij de sponsoring van Verhuurbedrijf Prins van der Meer beschikte het team over goede portofoons.

De volgende dag ging de traditie van de NK Eneco Zonnebootrace van start. Het rondje Akkrum! De uitdaging van deze race is om in anderhalf uur zoveel mogelijk ronden van 2 km te varen. Voordat er gestart kon worden met varen moest een teamlid meedoen aan de 1,7 km lange hardloopwedstrijd om daarna de boot aan de tikken, zodat de schipper kon starten met de ‘ronde van Akkrum’. Het team van Joop Steenman zorgde voor een primeur! Er stond beschreven dat er tijdens de 1,7 km lange wedstrijd ‘gedraafd’ moest worden. ‘Draven’ is het Friese woord voor hardlopen en al lachend werd er gesproken om een paard in te zetten. In de reglementen stond nergens dat een paard uitgesloten was voor dit onderdeel en zodoende stond het teamlid van de Flyer aan de start bovenop haar paard.

Berber te paard

De teamleden van de Furia 2 en 3 zijn de strijd met het paard en de andere hardlopers aangegaan, maar al snel bleek dat op dit onderdeel nog enige verbetering te behalen viel. De Furia’s werden als één van de laatste boten aangetikt, maar dankzijde betrouwbare boten en goede schipperskunsten heeft de Furia 3 het record neergezet en de race gewonnen met 16 ronden!

Als afsluiter van de NK Eneco Zonnebootrace werd er een sprintwedstrijd gevaren door de smalle wateren van Akkrum. Er zat veel publiek aan de waterkant en zij hebben gezien dat de Furia 3 vliegend over het water in 41 seconden de snelste tijd heeft behaald met een snelheid van 45 km/h.

Tijdens de afsluitende barbecue konden alle teams de ervaringen van dit mooie evenement evalueren.

Solar1 races, Monaco

Op 9, 10 en 11 juli waren we aanwezig in Monaco om deel te nemen aan de Solar1 races en om de titel te verdedigen. Voordat we vertrokken, moesten de Furia’s zeewaardig gemaakt worden. Dankzij CZL Tilburg zijn de schroeven vernikkeld om oxidatie te voorkomen van het zoute water van de Middellandse Zee.

Op 7 juli 2015 vertrok de karavaan met twee boten richting het zonnige Monaco om hier deel te nemen aan de Solar1 races. De trip ging niet helemaal vlekkeloos, want een half uur voor aankomst op onze tussenstop begaf de koelvloeistofslang van één van de auto’s het. Gelukkig hadden we een automonteur en een paar handige jongens aan boord en was het probleem snel verholpen. De trip kon weer vervolgd worden en de tweede reisdag verliep soepel en arriveerden we bij Yacht Club de Monaco.

De voorbereidingen konden beginnen om de fleetrace en slalom op open zee en de sprints in de haven met goed gevolg af te ronden. Dankzij de hogere stuwkracht van de schroef, mede mogelijk gemaakt door metaalbewerkingsbedrijf Warnier Metaal, konden we een tijd neerzetten tijdens de slalom die 6 seconden sneller was dan het record van 2014.

Tijdens de fleetrace op open zee ging het steeds harder waaien waardoor er steeds hogere golven kwamen. De organisatie zag zich genoodzaakt om de fleetrace voortijdig te beëindigen; hierdoor werd de fleetrace niet opgenomen in de einduitslag.

Het hoogtepunt van deze Monaco trip was de Internationale YCM Speed Record voor Solar boten, deze werd in samenwerking met UIM (Union Internationale Motonautique) georganiseerd. Het is de Furia 3 gelukt om het Speed Record neerzetten van 24 knots in een tijd van 18,7 seconden over 231,5 meter. Dit komt neer op een snelheid van 44,5 km p/u.

Met een terugblik op een nieuw behaald Speed Record en de overwinning op de eerder genoemde onderdelen keerden we 12 juli weer huiswaarts.

Groene Grachten race

In augustus hebben we deelgenomen aan De Groene Grachten race. Dit evenement werd tijdens Sail Amsterdam gehouden. Na een parade door de grachten van Amsterdam, slalomraces en sprints zijn we met een mooie eerste plaats voor beide boten huiswaarts gekeerd.

Plugboat 2015

Op 2 oktober begonnen we met een mistige start de demo vaartocht van Plugboat 2015. Dankzij het mediateam van CLAFIS Ingenieus werden er tijdens deze bijzondere tocht van Koudum naar Heeg mooie beelden gemaakt wat resulteerde in een spectaculaire film in het mistige landschap. Deze film werd afgespeeld tijdens Trendship 2015 eind oktober, waar de Furia 3 gepresenteerd stond.

Via deze weg willen we graag alle sponsoren bedanken die dankzij hun inzet en steun de behaalde resultaten mogelijk hebben gemaakt en we hopen op een mooie samenwerking in de toekomst.

  • /blog/item/terugblik-2015

Würth Elektronik

Thanks to the support of our sponsor Würth Elektronik, we were able to make further improvements to our solar boat for the upcoming events Eneco Zonnebootrace and Reuzedei Akkrum. In addition to valuable advice, they also provide electrical components and assembly materials.
  • /blog/item/w-2

Amsterdam Solar Boat Parade 2014

" Amsterdam Solar Boat Parade " Green event in Amsterdam! This event shows what the future is in the area of sustainability. With the team we had a great day! As in the pictures we had a second solar boat which will be used in rowing competitions at Rotterdam as jury boat. We would like to thank the organization and all the volunteers for making this possible! Hope to see you all again next year.

image

Click image for more pictures.

  • /blog/item/amsterdam-solar-boat-parade-2014

Havendagen Delfzijl 2014

At the Havendagen Delfzijl 2014 there was a demonstration/competition for solar boats. For a change there where two new captains, Peter van der Schaar and Wilco Portinga. Peter van der Schaar competed in the sprint races and finished first, Wilco Portinga competed in the endurance race and also finished first. Afterall we had a nice time in Delfzijl and would like to thank the organisations.

image

Click image for more pictures or watch the movie.

  • /blog/item/havendagen-delfzijl-2014

Solar1 Monaco

We had a great time in Monaco during the Solar1 Monte Carlo cup and are very proud with the first and second price overall. We would like to thank all the sponsor who made this possible. We shot some nice video of all the individual competitions and shows the amazing harbor of the Yacht Club Monaco.

  • /blog/item/solar1-monaco-2

DONG Energy Solar Challenge - Harlingen to Leeuwarden

image

Click image for more pictures or watch the movie.

  • /blog/item/dong-energy-solar-challenge-sneek-to-harlingen-2